Katainen ja kehon kieli
Hallitusta on väsätty 12. vuorokautta. Pitkältä aika tuntuu vain siksi, että kukaan ei oikein tiedä mitä Säätytalossa tapahtuu. Siitä pitää avoimen parlamentaarisen demokratian periaatteiden vastainen uutispimennys huolen. Viimeisin julkisen arvion esittää YLE: "Joistakin neuvottelulähteistä arvioitiin, että tiistaina neuvottelut voivat jopa ajautua umpikujaan." Mutta kuten sanottu, kukaan ei tiedä.Kun vaalituloksen avaamasta luontevimmasta hallituksesta luovuttiin, hallitusneuvottelut ovat menneet hetki hetkeltä, siis ainakin pääneuvottelijan kannalta, huonosta vielä huonompaan suuntaan. Jos missä, sen havaitsee hallitusneuvottelijan 12 päivän pärstäkuvista ainoan valtakunnallisen sivulla A5. (Onnittelut vaan toimitukselle sommittelusta.) Kuvista huokuu turhautuneisuus ja tappio, kuten ilmeisesti on tarkoituskin? Voiko kukaan ulkopuolinen tarkoituksellisesti koottujen valokuvien perusteella minkäänlaisia johtopäätöksiä edes pääneuvottelijasta, onkin sitten toinen juttu. Toisaalta muuttunut habitus myös TV-uutisissa vahvistaa saamaani kuvaa.
Jyrki-boyn kuningastietä on tähän mennessä siloitellut Teflon. Jopa siihen määrään, että jo pari vuotta sitten alle kymppinen tyttäreni luuli häntä Matti Vanhasen pikkuveljeksi. Isovelikin porskutteli siis vain aikansa. Tunnetuin tuloksin. Aika aikaansa kutakin.
Joko tänään käy selväksi, että vaaleista ei seurannut Jyrki-boyn vaan Urpiaisen sateenkaari? Vaiko peräti Heinäluoman? Persuja lukuunottamatta, edes neuvotteluja ei tarvitse uudestaan käydä puhtaalta pöydältä. Taustatiedot on jo Säätytalolle toimitettu.
Vae victis?
Sinimustia ja Mustapaitoja
On korkea aika katsoa totuutta silmiin. 1990-luvulta alkanut ja edelleen syventyvä henkinen ja taloudellinen kaaos on nyt syömässä kansakuntamme perustaa. Syrjäytyminen, työttömyys, irtisanomiset, epävarmuus tulevasta, arvojen ja moraalin häviäminen sekä taloudesta, politiikasta, yhteisöistämme että yksilöistä on tapahtunut tosiasia. 0 0 0. . .Lennokasta eikö vain? Ja valitettavan totta. Nyt Kokoomusnuoret heittäytyvät Halla-ahon leiriin, persujen ja Suomen Sisun sosiaalidarvinistiselle linjalle. Nyt aletaan niittää sitä, mitä kolme suurinta puoluetta ovat vähintään viimeisen, lähes parin kymmenen vuoden aikana kylväneet.
Jos Halla-ahon positiivisen syrjäytymisen käsite hyväksytään yhteiskunnallisen päätöksenteon lähtökohdaksi, ja nyt se jo hyväksytään netin lisäksi ainakin siis kahdessa puolueessa, kyseessä ei ole tasa-arvon toteutuminen. Kyseessä on erilaisuuden kieltäminen. Kaikenlaisen erilaisuuden kieltäminen, minkä milloinkin. Ja sen, kuka on erilainen ja mikä on erilaista määräävät tämän maailman Halla-ahot ja, kun vanhat merkit paikkansa pitävät erityisesti ne puolueet, joita tämän maailman Halla-ahot ja Rydmannit edustavat.
Heidän väitteensä ovat tyypillistä populistista demagogiaa, jolla yhteiskunnan kehitys ja inhimillisyyden vaatimukset jätetään ottamatta huomioon. Tällä perusteella vain vahvimmat ja voimakkaimmat omaavat elämisen oikeuden, koska ne, jotka päättävät katsovansa olevansa juuri vahvimpia ja voimakkaimpia. Tuomittakoon siis samalla veroprogressio, kaikki valtion ja EUn erityistuet syrjäkylien ylläpitämiseksi, vammaisten, vanhusten, lasten erityiskohtelu, toimeentulotuet, uskonnonopetus, kehitysvammaisten tuki, kerjäläiset kadulla, mustalaiset. juutalaiset, somalit, roomalaiskatoliset...
Miten taas tämäkin johtaa ajattelemaan Euroopan kehitystä 1920-1930-luvulla? Ihmekö sitten, jos Eurooppa pelkää kansallissosialistisen populismin reinkarnaation alkavan juuri täältä Suomesta? Olihan meillä sama porukka jo lähellä päästä valtaan I tasavallan aikana. Silloinkin ensin osana, sitten vaaliliitossa Kokoomuksen kanssa. Oli IKL, AKS, Finnisches Freiwilligen-Bataillon der Waffen-SS. Oli Sinimustia ja Mustapaitoja. Tunnetuin seurauksin. Onko tämä kaikki taas edessä? Tähänkö tämä hulluus taas päätyy?
Ymmärsivätköhän Kehittyvien Maakuntien Suomi ja ne 41 "vastuullisten puolueitten" kansanedustajaa, joista osa vielä hallituksen ministereitä, minkä pullon hengen he päästivätkän vapaaksi venkoillessaan Vanhasen II hallituksen vaalirahaskandaalin kanssa?
Positiivista syrjintää ei ole olemassa. Sen nimi on inhimillisyys. Annetaan sille tilaa. Se on tukehtumassa.
Rasismi ON väärä vastaus
Sananvapauteen?
Olen sananvapauden puolustaja. Myös ja jopa erityisesti nimimerkin ”suojassa” tapahtuvan
sananvapauden kannattaja. Mielestäni on montakin syytä sallia
nimimerkkikirjoittelu - ei, vaan peräti suosia nimimerkkikirjoittelua -
varsinkin pienessä yhteiskunnassa. Sanan
arvo ei ole kiinni ilmaisijan henkilöstä. Ei sen ainakaan pitäisi olla.
Leimakirveet alkavat lentää kovin helposti, jos kirjoittajan
henkilöllisyys tunnetaan. Toisinajattelua ei meillä sallita. Samoin
mahdollisuus ajatella ääneen vähenee kun joku, jossakin pitää kaikkea
esitettyä loppuun asti harkittuna. Siitä meillä vähän vanhemmilla on
aika tuoretta kokemusta, tuolta 1970-luvulta. Ja leimakirveitten
vaikutus ihmisen elämään voi olla sekä ratkaisevaa että hyvin
pitkäkestoista.
Netti on loistava väline, joka mahdollistaa
sananvapauden toteutumisen. Varsinkin kun se mahdollistaa kaikenlaisten,
ellei peräti kaikkien mielipiteiden esille tulemisen. Median rooli ja
merkitys portinvartijana pienentyy kovaa vauhtia. Ja hyvä niin. Uudet,
perinnäisistä ajattelutavoista poikkeavat mielipiteet saadaan entistä
varmemmin esille jolloin, ne voi ottaa huomioon, niistä saattaa oppia,
niihin voi reagoida. Erityisesti tulevat mieleeni yhteiskunnallisten
ajatusten vaihtelevat virtaukset. Niissä kun harvoin on oikeita tai
vääriä. Ja erityisen ilahtunut kun saa olla juuri niistä mielipiteistä,
jotka poikkeavat omasta ajattelusta ja panevat siksi ajattelemaan.
Mutta yhä useammin netti paljastaa myös pimeämmän
puolensa. Vai meidän ihmisten pimeämmän puolen? Pitäisikö siitäkin
iloita? On tärkeää saada sanoa, mutta sanojalla pitäisi varmaan olla
sanottavaa? Se pitäisi pystyä perustelemaan? Sen voisi ilmaista ilman
turhaa aggressiota tai vihaa? Pitääkö todella olla suvaitseva ja suvaita
suvaitsemattomuus? Vai olisiko niin, että jossain vaiheessa tulee
vaihe, jolloin esitettävät ajatukset vain ovat liian kaukana omista?
Niin kaukana, ettei niitä voi edes ymmärtää, hyväksymisestä nyt
puhumattakaan?
Nämä kaksi Uuden Suomen viikonlopun artikkelia panivat taas ajattelemaan sananvapautta.
Ja mitä silloin pitäisi tehdä? Olla tutustumatta
niihin? Sulkea silmänsä ja korvansa? Olla kommentoimatta ja varsinkaan
osallistumatta? Olisiko sittenkin viisasta vain olla hiljaa ja antaa
asioiden edetä omalla painollaan? "Ei sota yhtä miestä kaipaa".
"Meuhkatkoon ja uhotkoon." Jonka seurauksena sitten on taas ties mitä?
Suomen kallein poliitikko?
Mauri se sitten osaa pitää itsestään ääntä. Nyt
hän julkistaa kepun tappion syyt. Hänelle luonteenomaisella varmuudella
hän näkee syyn aina jossain muualla, mutta ei itsessään.
Itsetutkiskelulle saattaisi kuitenkin olla tilaa? Varsin hyvällä
omallatunnolla uskallan väittää, että yksi kepunkin tappion suurimmista
syistä oli juuri Maurin edustaman, moraalittomuuden tasolle kehittämä
siltarumpupolitiikka. Kun puolueen nokkamiehet keskittyvät omien ja
edustamansa puolueen etujen ajamiseen, kansakunnan yhteisten asioitten
ajamisen sijasta, siinä vähitellen rapautuu itse kultakin usko
puolueiden edustaman parlamentarismin järkevyyteen. Niin ja sitten tuli
Kallin källi.
Kaksi vuotta sitten huhtikuussa kommentoin hänen ehdotustaan veronkorotusten kohdistamisesta seuraavasti:
”Viime laman
maksumiehiksi joutuivat aivan tavalliset suomalaiset, yleensä pieni- tai
korkeintaan keskituloiset työntekijät, toimihenkilöt ja yrittäjät.
Mauri Pekkarinen haluaa nyt, että kaikkein hyvätuloisimmat saadaan
jollakin tavoin tämän tulevan laman maksajiksi.
Aloitehan on todella
positiivinen, maksumiehet ja vastuuhenkilöt kun ovat hupeneva
luonnonvara. Mutta kuten hän itse toteaa, kaikkein hyvätuloisimpien
verojen korottamisen tietä ei valtio paljoa kostu. Mutta olisihan sillä
se motivoiva vaikutus, jolla ”suuret massat” sitten saadaan suhtautumaan
entistä positiivisemmin tuleviin veronkorotuksiin ja palvelutasojen
leikkauksiin. (Ja se kai on tämän ehdotuksen keskeisin tarkoitus.) Ja jo
ennen kuin sinne asti joudutaan ja jotta sinne asti ei taas
jouduttaisi, teen kolme ehdotusta tämänkertaisiksi maksumiehiksi.”
Ja kun Maurin tämäkään ehdotus ei ilmeisesti
Säätytalolle asti kanna, eikä sieltä ilmeisesti ainakaan viikkoon
valkoista savua tupruttele, toistaisin silloisessa kirjoituksessa
esittelemäni leikkauslistan.
”Kansallisista maataloustuista luopuminen (laajasti ottaen ja nimikkeestä riippumatta)
Tarkoitan
ylisummaan kaikkia niitä tukia, jotka maksetaan yli tason johon Eun
kanssa neuvotellen on päästy, meidän EU-jäsenmaksua määriteltäessä.
Toisin päin ilmaistuna, kaikki kansalliset maataloustuet lopetetaan. Kun
EUiin liityttiin, oli jäsenyyden yhtenä keskeisenä lähtökohtana,
rakentaa maataloutemme kilpailukykyiselle pohjalle muun EUn kanssa.
Kansainvälisen, myös Eun sisäisen kilpailun osalta tuottajahintojen ja
EU-tukien tulee riittää.
Säästö: vuositasolla yli 2 miljardia euroa.
Puoluerahoitus tulosvastuu-pohjalle
Puolueitten
toiminta rahoitetaan 100 - vuotiaan Suomen Parlamentaarisen Demokratian
Tuki – rahaston toimesta ehdotukseni 8.3.2007 mukaisesti. Samoin
periaattein toteutetaan myös yksittäisten ehdokkaiden vaalirahoitus.
Puolueitten toiminnan kaikenlainen rahoittaminen muilla tavoilla
kriminalisoidaan.
Puoluerahoitukseksi
luetaan kaikkinainen puolueen, sen jäsenyhdistysten, alueyhdistysten,
paikallisyhdistysten, nuorisojärjestöjen, eläkeläisjärjestöjen,
naisjärjestöjen, toimialajärjestöjen, ammattialajärjestöjen, kansan- ja
kansalaisopistojen, maamiesseurojen tai työväenyhdistysten (vast.),
sivistysjärjestöjen, niiden hallinnoimien hankkeiden tai EU-projektien,
sosiaalisen virkistystoiminnan, urheiluseuratoiminnan,
vammaisjärjestöjen, raittiusseurojen, jne. jne. unohtamatta puolueitten
suoraan tai epäsuorasti hallinnoimaa liiketoimintaa esimerkiksi
kylpylätoiminta, ravitsemustoiminta, majoitustoiminta jne. jne.
Taulukauppa mukaan luettuna.
Säästö: vuositasolla yli 5 miljardia euroa.
Puolueitten julkisrahoitteisten byrokratiasuojatyöpaikkojen poistaminen
Pidemmällä
aikavälillä puhdistetaan valtion, kunnan, kuntayhtymän,
sairaanhoitopiirin jne. jne. virkamieskunnan päällikkö- ja
asiantuntijatasoilta kaikki ns. poliittisin perustein valitut
virkamiehet ja toimihenkilöt jotka eivät ole lisäarvoa tuottavassa
palvelu- tai työtehtävässä.
Säästö: vuositasolla yli 10 miljardia euroa.
Säästöt yhteensä yli 17 miljardia euroa vuodessa.
Parhainta ehdotuksessa
on, että maksumiehiksi joutuisivat ongelmien keskeisimmät aiheuttajat
eli päätösten tekijät. Lisäksi säästöjen kohdistaminen näille
sektoreille tervehdyttäisi kansantalouttamme ja poliittista
järjestelmäämme sekä lyhyellä että pitkällä aikavälillä. Säästöt
alueille josta ne ovat tuottavuutta ja tuloksellisuutta vaarantamatta
pienimmin mahdollisin ongelmin toteutettavissa, parantavat
kansainvälistä kilpailukykyämme. Samalla ratkeaisivat tarpeet lisätä
työperäistä maahanmuuttoa, koska vapautettujen resurssien
työvoimareserviä olisi tarjolla noin 150 000 - 200 000 henkeä.”
PS.
Kiinnitän huomiota siihen, että kohdistamalla
maksumiehet ehdottamallani tavalla teemme seuraavan 5 vuoden ajan
ylijäämäisiä budjetteja ja erityisesti niiden toteutumia, tarvitsematta
kajota valtionvarainministerin ajattelemaan 10 miljardin vuosittaiseen
lisälainanottoon.
PPS.
Mutta jotenkin minusta tuntuu, että punavihreä vaalilakityöryhmä torpedoi tämänkin ehdotukseni.
Persut ovat aikamme Taistolaisia
Persut ovat valloittaneet median keskustelupalstat. Jokaisen uutisen kommentoinnin. Ja ottaneet siten aloitteen Ainoan Oikean Totuutensa julistamiseen. Ja alkaa olla yhä ilmeisempää, että me muut vain vaikenemme. Kuvittelemmeko todella, että olemalla hiljaa, kommentoimatta, väittelemättä he lopettavat tai peräti häviävät? Ei pelkoa.Mutta jättämällä pelikentän avoimeksi syyllistymme samaan kuin vanhempamme ja varmasti osa meistäkin UKKn aikana. Heistä, kuten taistolaisista ennen heitä tulee aikakauden "ikoni". Ja kuten sen ajan eläneet, "toisinajattelija" ainakin muistavat 1970-luku oli kansakunnan syvimmän suomettumisen aikaa. Ja miksi? ? ? Vain siksi, että todellinen enemmistö salli, oman mukavuudenhalunsa ja urakuvitelmiensa vuoksi sen tapahtua.
Ja elleivät "toisinajattelijat" tälläkään kerralla viitsi vaivautua, kyseessä on itsetuhoisen kansan geenivirhe.
Positiivista syrjintää ei ole olemassa
Iso meteli on, ja mielestäni aiheesta, noussut persujen "rasisminvastaisesta" julkilausumasta. Piti oikein lukea mitä siihen on kirjailtu. Ja hyvin oli kirjailtukin....
"Tuomitsemme kaiken etniseen taustaan, kieleen, kulttuuriin, uskontoon tai vastaavaan seikkaan perustuvan syrjinnän tai suosimisen työmarkkinoilla, koulutuksessa ja muissa yhteyksissä.
Vaadimme, että poliittiset ja
yhteiskunnalliset vaikuttajat ja keskustelijat suhtautuvat yhtäläisellä
vakavuudella kaikkeen syrjintään ja kaikkiin väkivallantekoihin,
edustivat uhrit sitten enemmistöä tai jotakin vähemmistöä. Kaikkinainen epäsymmetrisyys eri
ryhmiin kuuluvien henkilöiden kohtaamien vääryyksien uutisoinnissa ja
arvottamisessa lähettää vahvan viestin siitä, että ihmisen arvo riippuu
hänen taustastaan.
Katsomme
yksiselitteisesti, että julkisen vallan on kohdeltava jokaista ihmistä
yksilönä, ei etnisen, kulttuurisen tai muun vastaavan ryhmän
edustajana. Ketään ei pidä missään tilanteessa rangaista tai palkita taustansa vuoksi".
... (lihavoinnit allekirjoittaneen.)
Tämän seurauksena Halla-aho päättelee, varmasti aivan oikein ja tuskin sattumalta, että väsäämänsä lausuma "tuomitsee positiivisen syrjinnän ja ruotsinkielisten kiintiöt."
Tyypillistä populistista demagogiaa, jolla
yhteiskunnan kehitys ja inhimillisyyden vaatimukset jätetään ottamatta
huomioon. Tällä perusteella vain vahvimmat ja voimakkaimmat omaavat
elämisen oikeuden, kosk ne jotka päättävät katsovansa olevansa juuri
vahvimpia ja voimakkaimpia. Tuomittakoon siis samalla veroprogressio,
kaikki valtion ja EUn erityistuet syrjäkylien ylläpitämiseksi,
vammaisten, vanhusten, lasten erityiskohtelu, toimeentulotuet,
uskonnonopetus, kehitysvammaisten tuki, kerjäläiset kadulla,
mustalaiset. juutalaiset, somalit, roomalaiskatoliset... ...
Nimimerkki Zambak
kiteyttää asiaa mm. näin: "Kannattaa muistaa, että positiivisen
erityiskohtelun tavoitteena on aina tosiasiallinen yhdenvertaisuus.
Lähtötilanteessa jokin ihmisryhmä on heikommassa asemassa kuin muut
esim. työmarkkinoilla. Positiivisen erityiskohtelun tarkoituksena on
"nostaa" tämä heikommassa asemassa oleva ryhmä samalle tasolle kuin
muut, ei siis yli muiden. Lopputuloksena on siis tasa-arvo (tai siihen
ainakin pyritään), vaikka paperilla saattaisi näyttää, että joitakin
suositaan. Mielestäni tämä on hyvin perusteltua silloin, kun
heikommassa asemassa oleva ryhmä todella ON heikommassa asemassa. Näin
on aivan varmasti mm. maahanmuuttajien kohdalla.
Ruotsinkielisten kohdalla taas en olisi asiasta niin varma."
Ja nimimerkki Äitix4:
"Koko sosiaaliturvamme ja hyvinvointimme perustuu siihen että pidämme
huolta myös niistä joilla ei voimavarat riitä itse oikeuksiensa
puolustaisen. Jalaton tarvitsee erityikohtelua päästäkseen ulos j
liikkumaan esteettä, syntymätön lapsi erityiskohtelua tullakseen
suojelluksi. Nuorten kesäsetelit eivät ole keneltäkään pois eikä
maahanmuuttajien suomenkielen koulutus. Myös työttömille räätälöidään
palveluja, joihin muilla ei ole asiaa.
Positiivista syrjintää ei ole olemassa. Sen nimi on inhimilisyys."
Miten taas tämäkin johtaa ajattelemaan Euroopan kehitystä 1930-luvulla? Ihmekö sitten, jos Eurooppa pelkää kansallissosialistisen populismin reinkarnaation alkavan juuri täältä Suomesta? Minkä pullon hengen Kehittyvien Maakuntien Suomi ja ne 41 "vastuullisten puolueitten" kansanedustajaa, joista osa vielä hallituksen ministereitä, päästivätkän vapaaksi?
Viimeistään kun euro kaatuu on kotipesä pantava kuntoon
Olen aikoinani ilmaissut mielenkiintoni siihen, minkälaista kepulointia kepun 8 vuotta jatkuneen hallintakauden jälkeen substanssiministeriöistä löytyy. Samoin kirjoitin jo kauan sitten Meidän 15 miljardin puoluetuesta. Nyt alkaa, ehkä vähitellen ja pikku hiljaa paljastua, että ainakin jälkimmäistä on syytä korjata. Korjauksen tarve on vaivaiset 450 miljoonaa. Kas näin se käy:"Kuittaat pari mrd euroa ARVONLISÄVEROTTOMIKSI säädettyjä yritystukia ( eli kansallisia maataloustukia ) ja ostettusi niillä (lähes mitä tahansa)) arvonlisäverollisia tuotteita ja palvelua saat 23 % arvolisäveronpalautuksen eli n. 450 milj. euroa.
Syntyisikö jakovaraa jos puolet napataan pois ja loppu maksetaan arvonlisäverollisina ?
Veikkaus on, että olennaista selitysta tulee lähitulevaisuuden ajan tuutin täydeltä MMM suunnalta."
Mauri Pekkarista ja Sirkka-Liisa Anttilaa kompaten; lakia on noudatettu. Tässä vasta ensimmäinen. Jään odottamaan lisää.
Euron pelastaminen ei mahdollista
Vain nopea kehittyminen liittovaltioksi saattaisi pelastaa euron. Näin täräyttää Ålandsbankenin johtaja Stefan Törnqvist, Talouselämän mukaan. Hänkään ei kuitenkaan usko tämän keinon tulevan käyttöön. Mahdoton mikä mahdoton. Ainakin ensimmäisestä olen hänen kanssaan samaa mieltä.Hänen mielestään Euroopan velkakriisistä on vain kaksi varmaa tietoa: Ensimmäinen on se, että markkinat eivät luota tippaakaan siihen tapaan, jolla Eurooppa on hoitanut velkakriisiä. Toinen on se, että kukaan ei tiedä, milloin ja miten kriisi päättyy. Ei taida Rehnille sittenkään tulla sulkaa hattuun tästä pestistä? Olisivatko eurobondit edes auttaneet? Mutta nekin olivat mahdottomia.
Enkä enää oikein jaksa uskoa, että edes pikainen liittovaltiokehitys auttaisi pelastamaan euron. Sekään kun ei poista euron ilmeistä systeemivirhettä, valitettavasti. Aivan ilmeisesti jokainen euromaa kärsii jo omasta demokratiavajeestaan. Miten ihmeessä voisimme kuvitella, ettei Euro-liittovaltio kärsisi samasta? Se taas hajoittaisi liittovaltion välittömästi. Tai oikeammin estäisi sen syntymisen. Toisaalta Pohjois-Amerikan Yhdysvallatkin syntyi vasta kansalaissodan jälkeen.
Mutta sitä asiaa ei varmasti tarvitse testata. Hyppäämme siis takaisin allikkoon. Ei enää senttiäkään yhteiseen eurooppalaiseen tulevaisuuteen.
Jyrki-boy, oi Jyrki-boy...
Kun hallitusneuvottelija julkistaa, ettei kukaan neuvottelijoista ole lähdössä, 0 0 0 . . . olisi ulkopuolisten korkea aika vetää johtopäätöksiä. Ties mistä.
Radiohiljaisuus ennen hyökkäystä
Demareiden opettajan mielestä radiohiljaisuudella rakennetaan luottamusta. Kenen luottamusta kehen? Sodassa radiohiljaisuuden tarkoituksena on estää vastapuolen mahdollisuus varautua tulevaan hyökkäykseen. Kuka on nyt hyökkäämässä ja kenen kimppuun?Pohjoismainen demokratia on ylpeillyt avoimmuudellaaan. Ja samalla puolueet ovat jälleen ottaneet käyttöönsä kabinettipolitiikan vanhat aseet - keskeneräisistä asioista ei puhuta, valmisteluista vaietaan. Näin on korostetusti toimittu viimeistään jo Matti Vanhasen II alusta. "Keskustelu" sallitaan, vasta kun eliitti on asioista keskenään sopinut ja omista intresseistään huolehtinut. Keskustelu sallittaisi ilmeisesti sitten kun eliitti ei ole suostuvainen enää pilkkuakaan muuttamaan, eli sitten kun keskustelusta ei ole enää mitään hyötyä.
Virkamiesvalmistelun osalta lähestymistavan voi osin vielä hyväksyä. mutta ei politiikan. Politiikka on kansalaisten yleisten ja yhteisten asioiden hoitamista. Demokratia toteutuu tehtävissä arvovalinnoissa. Niistä on kansalaisten syytä keskustella. Varsinkin nykyisessä tilanteessa, jossa ideologioilla ei enää ole eroa ja neuvottelijoiden kiinnostuksen kohteena voivat olla vai omien etujen turvaaminen ja tekosyiden valmistaminen omille kannattajille, miksi "hallituksessa oleminen edellyttää kompromisseja".
Kun arvovalinnat on lyöty lukkoon, esimerkiksi juuri hallitusohjelmassa, niitten muodostaman pakkopaidan taakse on aivan liian helppoa piilottautua ja omaa tekemättömyyttään selitellä. Kuten on on nähty.
Alustavina vastauksina esittämiini kysymyksiin. Kun luottamusta kansalaisiin ei tarvita, eikä kansalaisten luottamuksella ole enää väliä - kyllä ne seuraaviinkin vaaleihin osallistuvat:
- luottamusta rakennetaan tulevien hallituspuolueiden välille.
- hyökkäys tapahtuu kansalaisten kukkarolle ja kansalaisten palveluihin.
- puolueiden omat edut on turvattu radiohiljaisuuden aikana
Pannaan vanhukset vankilaan ja rikolliset vanhainkotiin.
Hyvä ystävä, 70+ viettää kesäänsä Espanjassa, mutta
tietäessään palaavansa muuttolintujen täältä lähtiessä, ei vanhusten
tilanne Suomessa ole hänelle yhdentekevä. Ja kun vielä sähköpostikin
toimii. Nyt hän peräänkuuluttaa uutta otetta sosialitoimeen. Tässä siis aloite Säätytalolle, positiivinen ehdotus osaksi hallitusohjelmaa. Pannaan vanhukset vankilaan ja rikolliset vanhainkotiin. Sen avulla me hoitaisimme muutamankin asian kuntoon.
Vanhusten tilanne ehdotuksen toteuduttua:
- Vanhuksilla olisi mahdollisuus päästä suihkuun, osallistua harrastuksiin ja päästä ulkoilemaan.
- Heidän terveydestään huolehdittaisiin, myös heidän hampaistaan.
- Heidän apuvälineistään huolehdittaisiin.
- He saisivat rahaa sen sijaan, että heidän olisi maksettava hoidostaan ja asumisestaan.
- He olisivat jatkuvan videovalvonnan alaisia niin, että he saisivat välittömästi apua, jos he kaatuisivat tai tarvitsivat muuta avustamista.
- Vuodevaatteet pestäisiin kahdesti viikossa ja kaikki vaatteet silitettäisiin ja toimitettaisiin heille.
- Vartija tarkistaisi heidän tilanteensa kahdenkymmenen minuutin välein.
- Kaikki ateriat ja välipalat tuotaisiin heille huoneisiin.
- He voisivat ottaa vierailevia perheenjäseniä vastaan sitä varten erikseen varatuissa tiloissa.
- Heillä olisi mahdollisuus käyttää kirjastoa, kuntosalia, hengellistä neuvontaa, uimahallia ja koulutustyöpajoja, ja heillä olisi vapaa pääsy konsertteihin, joita järjestävät kansallisesti kuuluisat artistit.
- Yksinkertainen vaatetus - kengät, aamutossut, yöpuku - olisivat ilmaisia ja niitä saisi pyytämällä.
- Kaikilla olisi turvalliset yksityishuoneet ja mahdollisuus ulkoilla pihamaalla ja puutarhassa.
- Jokaisella olisi tietokone, väritelevisio, puhelin ja radio omassa huoneessaan ilman mitään erityiskorvausta. Heille voisi soittaa päivittäin.
- Olisi johtokunta, jolle voisi toimittaa valitukset ja ihmisoikeusjärjestöt, jotka taistelisivat heidän oikeuksiensa puolesta.
- Vartijat noudattaisivat tiukkoja sääntöjä, ja asukkailla olisi käytettävänään lakimiehiä turvaamaan heidät väärinkäytöksiltä ja laiminlyönneiltä aivan ilmaiseksi.
Rikollisten tilanne olisi seuraava:
- He saisivat kylmää ruokaa.
- Heidät pidettäisiin yksin huoneissaan.
- Vaipat vaihdetaan kun muistetaan.
- He pääsisivät kerran viikossa suihkuun.
- He asuisivat pienissä huoneissa, joista heidän pitäisi maksaa pari kolme tuhatta euroa kuukaudessa.
- Heillä ei olisi mitään toivoa päästä koskaan ulos.
Eikö tunnukin oikeudenmukaiselta!?!
Mikäli tunnet, että tässä on järjen hiven, niin
välitä asiaa eteenpäin ja huolehdi että olet talkoissa mukana hoitamassa
vanhustemme asiat kuntoon!
Ja kun näin oikein pyydetään, mikä ettei.
Bullshitti – So what?
Poliittisen eliitin elkeet ja kielikin kehittyvät. Kun aiempi totesi toisella kotimaisella ”mitäs sit”, tämä uudempi kertoo samalla kielellä ”paskat”. En suoraan sanoen ole kovin kiinnostunut tutustumaan seuraavaan vaiheeseen. Siinä lapsilta menisi usko Leijonien lisäksi vielä Suomeenkin. Ainakin sen eliittiin.
Täytyy kyllä myöntää, että Jyrki-boy ainakin
todella yrittää saada aikaan enemmistöhallitusta. Johdollaan. Mutta kun
tätä nyt palaveeraavaa Bullshit-sekoomusta arvioi, herää kysymys onko
sillä edes onnistumisen mahdollisuuksia? Sen verran kaukana tämän
mahdollisen hävijöitten hallituksen häviäjätkin ovat toisistaan. Toiset
tahtoo NATOon ja toiset eivät halua osallistua minkään valtakunnan
yhteisvastuuseen edes oman valuutan pelastamiseksi, EUsta tai NATOsta
puhumattakaan.
Mutta ehkä Jyrki-boy rakenteleekin Bullshit-hallitusta?
Valtion vakuuksista ja takauksista
Yleistä pohdintaa
Vakuus annetaan lainan antajalle, eli velkojalle, velan pantiksi. Takaus
annetaan velan maksamisen vakuudeksi. Edellisen antaa lainan saaja
jälkimmäisen antaa ulkopuolinen, sitä silmällä pitäen jos velan ottaja
ei pysty/halua maksaa. Yksityisellä sektorilla sanktiona on ulosotto,
tarvittaessa poliisin tukemana.
Velan
valtiolle antaa useimmiten pankki, ei valtio. Mikä voi olla pankin
sanktio valtiota vastaan? Lisälainantamisesta pidättäytyminen, iso
meteli etteivät muutkaan pankit/valtiot enää lainaisi, lobbaus valtion
boikotoinnin tai sodankäynnin aloittamisen puolesta sitä vastaan,
luottotappion kirjaaminen. Jos lainan on antanut valtio, ovat
käytettävissä olevat keinot samat, mutta valtio voi myös hyökätä tai
julistaa sodan.
Nykyinen käsitys rahasta on, että se on velkakirja.
Sillä ei ole reaalivakuutta. Pankit myyvät velkaa. Keskuspankit
säätelevät pankkien kykyä myöntää velkaa lähinnä korolla tai sitten
painamalla rahaa, eli lisää velkakirjoja, mikä taas kiertyy koroksi.
Devalvaatio on toimenpide, jolla rahan eli valuutan arvo
valtion/keskuspankin päätöksellä lasketaan. Sen seurauksena valtion
kansalaisten ostokykyä alennetaan ja ao. valuuttaa omistavien omaisuuden
arvoa alennetaan. Lisäksi sillä parannetaan vientiteollisuuden
kilpailukykyä ulkomailla, ja heikennetään ulkomaisten tuontitavaroiden
kilpailukykyä ao. maassa. Revalvaatio on valtion päinvastainen toimenpide.
Devalvaatiossa
valtio maksattaa talouspolitiikkansa seuraukset sekä kansalaisillaan
että valuuttaansa sijoittaneilla ja muiden valtioiden
vientiteollisuuksilla.
Valtion vakuudet
Mitä
valtio voi antaa ottamiensa lainojen vakuudeksi? Valtion omistuksia
kotimaassa, ulkomailla; osakkeita, maata, käyttöoikeuksia maahan tai
luonnonvaroihin, poliittista ”good williä” esimerkiksi velkojan
pyrkimyksiä kohtaan kolmansiin osapuoliin, lupauksia rakenteellisista
uudistuksista, ?? Kullan tai muun merkittävän raaka-ainevarannon realisointioikeus voitaisi siirtää velkojille?
Vaikka
kansalaisten voikin sanoa omistavan valtion, valtio ei omista
kansalaisia. Esimerkiksi se ei pysty myymään kansalaisiaan orjiksi.
Ainakaan vielä.
Vasemmistolaiseksi kuvatun sanomalehti Elefthorypian mukaan
Ateenassa vierailevat EUn ja IMFn tarkastajat ovat ehdottaneet
hallitukselle, että se yksityistäisi ainakin valtiollisen sähköyhtiön
sekä Ateenan ja Thessalonikin vesihuollosta vastaavat yhtiöt. Miksi
juuri kansalaisten perustarpeisiin, perusturvaan palveluja tuottaviin
monopoliluonteisiin yhtiöihin? Niiden muuttaminen yksityiseksi eivät
niiden monopoliluonnetta muuta. Siirryttäisi vain julkisesta monopolista
yksityiseen. Monopolin tuotot siirtyisivät julkisesta taskusta
yksityiseen ja samoin oikeus hinnoitteluun. Mutta kansalaisten on niitä
palveluja joka tapauksessa ostettava. Hinnalla millä tahansa.
Onko jäsenvaltioitten konkurssihuutokauppa todella EU:n linja?
Vai jatketaanko tässä vain pankkien pelastuslinjaa? Ja sitten kun
kaikki valtion nyt omistama infra on myyty? Mitä sitten? Myytäisi osia
valtiosta? Saaria? Haluaisinpa nähdä sen hetken, kun ensimmäinenkään
EU-jäsenvaltio luovuttaisi ensimmäisenkään osan suvereenista alueestaan
velkojensa maksuksi. Ja sen, että miten se siltä sitten väkisin
vietäisi. Kun en enää oikein jaksa uskoa edes sotaan Euroopan
demokraattisten valtioiden kesken.
Lisäksi
suunnitelma itsessään olisi todennäköisesti tyhmintä, mitä Kreikan
hallitus voisi, ennen väistämätöntä velkasaneerausta tehdä? Sijoittajat,
pankit ja rahoituslaitokset ja niiden johto tekivät muhkeat voitot
lainatessaan Kreikalle ja muille valtioille lainarahaa vakuudetta. Nyt
näiden maiden odotetaan myyvän omaisuuttaan ulkomaisille sijoittajille,
vaikkapa näille samoille pankeille ja rahoituslaitoksille jotta nämä
voisivat selviytyä holtittoman, mutta ruhtinaallisesti palkitun johtonsa
aiheuttamista tappioista? Miksi minkään valtion pitäisi?
Mitä sitten kun kaikki myytäväksi kelpaava on myyty? Myydäänkö lopuksi kansalaiset?
PIIGS maiden suurimmat velkojat ovat Ison Britannian, Ranskan ja Saksan pankit. Jos nämä pankit joutuvat suoritustilaan, näillä mailla on käsissään pankkikriisi.
Ainakin aiemmin valtio vastaa itse oman pankkikriisinsä hoitamisesta.
Nyt menettelyksi näyttää muodostuvan halu maksattaa oma pankkikriisinsä
kaikilla EU-mailla. Miksi niitten valtioiden, joiden pankit eivät ole
näitä maita rahoittaneet pitäisi edes osallistua ”pelastuspakettien”
takaamiseen? Ja vielä tavalla, jossa ne joutuvat kantamaan suhteettoman
suuren osuuden verrattuna Isoon Britanniaan, Ranskaan ja Saksaan? Eikö
ymmärrettävämpää olisi, että juuri nämä maat kantaisivat ensisijaisen
tai ainakin suurimman suhteellisen osuuden takaustarpeesta? Niissä
valtioissahan valtion valvontavastuu pankeista on pettänyt.
Media puhuu pelastuspaketeista. Itse
kutsuisin käynnissä olevaa toimintaa pahimman luokan valtiolliseksi
ryöstöretkeksi. EUn suurimmat ja vauraimmat valtiot, oikeastaan niiden
johtava poliittinen eliitti panee muiden maksettavaksi virheet, joihin
he itse ovat syypäitä. Ja koska taloudesta näyttää tulleen aatteellista
politiikkaa tärkeämpi valtion eloonjäämisen moottori, voisi tilannetta
myös kuvata näiden valtioitten taloudelliseksi hyökkäyssodaksi.
Huonosti toimiva talous on huonosti toimivan demokratian seurausta.
Siinä pähkinänkuoressa demokratian ja markkinatalouden keskinäinen
riippuvuus. Demokratian on toimittava, jos markkinatalouden halutaan
oikeasti toimivan. Nyt velan varaan rakentuva markkinatalous yrittää
tukahduttaa demokratian. Aivan samalla tavalla kuin puolueet ovat
ottaneet vallan kansalaisilta aiemmin demokraattisissa maissa, aivan
samalla tavalla markkinavoimat, talous ja raha vievät poliittisia
päättäjie, eli puolueita. Pitääkö ihmisten jälleen tehdä valinta siitä, kumpaa haluamme?
Puhtaaksi viljellyn kapitalismin vai sosiaalisen markkinatalouden.
Kansalaisten niskalenkki markkinavoimista kirpoaa muuten lopullisesti.PS.
Meidän suomalaisten kannattaisi ainakin hyvin nopeasti lopettaa lisävelkaantuminen. Meilläkin on saaria, järviä, metsää.
Pieniä voittoja, katastrofaalisia tappiota
”Kansainvälinen päätöksenteko on kuin vinksalleen rakennettu korttitalo, jossa vaikutusvaltaisimmat pelurit sanelevat omia sääntöjään. Tämä synnytti finanssikriisin, joka on saanut polvilleen kokonaisia maita – nyt viimeksi Portugalin. Tätä mieltä on Thomas Pogge , joka on yksi maailman tämän hetken johtavista poliittisista filosofeista.” Näin kirjoitti Turun Sanomat sunnuntaina. Täyttä asiaa, jonka pitäisi havahduttaa myös meidät täällä Suomessa havaitsemaan ja myöntämään tämä kansallisen ja kansainvälisen yhteisön kiero tilanne. Ja erityisesti korjaamaan oma järjestelmämme takaisin toimivaksi.
Sillä ei kyseessä todellakaan ole pelkästään kansainvälinen pohde. Sama tilanne on meillä täällä Suomessakin ollut jo pitkään.
Kyseessä ei kuitenkaan ole ongelma, koska tiedämme syyn. Puolueitten roolin ylisuhteinen kasvu suhteessa yksittäisiin poliitikkoihin ja kansanedustajiin.
Ja erityisesti suhteessa äänestäjiin. (Siitä saatiin meillä
malliesimerkki eduskuntavaalien tulokseksi, kun unohdettu kansa äänesti
persuja Arkadianmäelle.) Mutta korjaamaan tätä tilannetta ei taida
haluta lähteä kukaan? Ei ennen kuin taas kerran pamahtaa.
Markkinataloudessa huonosti toimiva talous on aina seurausta huonosti toimivasta demokratiasta.
Esimerkkinä Pogge esittää kansainvälisen pankkimaailman. ”Eri toimijat,
esimerkiksi pankkimaailma ovat saaneet lobattua läpi itselleen tärkeitä
asioita. Kukin on ajanut vain omaa etuaan. Näin on saatu
ylikansallisella tasolla sääntöjen kokonaisuus, jossa ei ole mitään järkeä, joka ei toimi. Tähän sisältyy suuria riskejä.”
Pogge varoittaa, että jos järjestelmää ei muuteta, riski seuraavaan
katastrofiin on suuri. Ja mikä merkittävintä, ”seuraava kriisi ei
välttämättä ole taloudellinen. Se voi koskea esimerkiksi ilmastoa,
ydinvoimaa tai bioteknologiaa.” Itse veikkaisin seuraavaksi
katastrofiksi hyväksyen, että euro kriisikään ei mihinkään tästä häviä,
jo käynnissä olevia kansainvaelluksia ja ne aiheuttavat elintasokuilun
kasvu ns. länsimaiden ja kehittyvien maiden välillä sekä nyt jo
tapahtuva energian, ruoan ja puhtaan veden hinnan kasvu.http://hakki47.blogit.kauppalehti.fi/blog/9959/energia-ruoka-ja-vesi-maapallon-pullonkauloina
On tainnut kello vaan jo lyödä 12.00.
Globaalin kansallisen väkivaltakoneiston proto?
"Lehden mukaan Abu Dhabin kruununprinssi Mohamed bin Zayed al-Nahyan on
palkannut pahamaineisen Blackwater-turvayhtiön perustajan Erik Princen kokoamaan erikoisjoukkoja, joiden tehtävänä on muun muassa tukahduttaa mielenosoituksia. Nimeään sittemmin vaihtanut Blackwater tunnetaan raaoista otteistaan Irakissa.
Nimetön lähde kertoi,
että osaston vahvuudeksi suunnitellaan 800:aa miestä. Sotureita
värvätään muun muassa Kolumbiasta ja Etelä-Afrikasta, mutta
virallisesti he tulevat Abu Dhabiin rakennustöihin. Joukkojen on määrä
estää levottomuuksia öljykenttien työleireillä ja suojella öljyputkia
sekä pilvenpiirtäjiä terrori-iskuilta. Operaatioita voidaan tehdä myös
Arabiemiraattien ulkopuolella."
Varmasti
moiselle on tulevaisuudessa suurtakin tarvetta siitä huolimatta, että
EUlla on jo omat puolisotilaalliset Santarmijoukot, samaa tehtävää
hoitamassa. European Gendarmerie Force
on kansallisten miliisijoukkojen oma yhteistyöjärjestö.
Demokraattisissa valtioissa(?) valtiokoneisto suojautuu sillä
kansalaisiltaan.
EFG-joukot voidaan asettaa joko
siviili- tai sotilasjohdon alaisuuteen ja niitä voidaan käyttää yleisen
järjestyksen ja turvallisuuden ylläpitämiseen liittyviin tehtäviin. Jos
sesimerkiksi paikallinen poliisi epäonnistuu tehtävässään, EU ja
asianomaisen maan hallitus voivat harkintansa mukaan komentaa paikalla
esimerkiksi alkavaa kapinaa kukistamaan.
Tässä ilmeisesti yksityistetyn, demokraattisen valvonnan ulkopuolinen vallanpitäjien globaali väkivaltakoneisto omia kansalaisiaan vastaan? Tähänkö EUkin tähtää? Siitä päätellen miten nykyiseen velkatilanteeseen syyttömiltä euromailta edellytetään takauksia ongelmamaiden pankkien pelastamiseksi, Abu Dabin palkkasoturit ovat tarvittaessa varmasti vähintään tervetullut lisä.
Tässä ilmeisesti yksityistetyn, demokraattisen valvonnan ulkopuolinen vallanpitäjien globaali väkivaltakoneisto omia kansalaisiaan vastaan? Tähänkö EUkin tähtää? Siitä päätellen miten nykyiseen velkatilanteeseen syyttömiltä euromailta edellytetään takauksia ongelmamaiden pankkien pelastamiseksi, Abu Dabin palkkasoturit ovat tarvittaessa varmasti vähintään tervetullut lisä.
Pelin politiikka on palanut
Ensin Jyrki-boy irrottaa Portugalin tuet hallitusneuvotteluista. Urpiainen suostuu Jyrki-boylle. Jytkyt päättävät kuitenkin jättäytyä oppositioon, yhdessä sinne jo aiemmin ilmoittautuneitten maalaisliiton ja viherpeippojen kanssa. Vasureita Jyrki-boy ei hallitukseen pyydä, joten oppositiossa riittää tunkua. Ja näin avautuu pelin paikka. Demareille.Aidosti tai autettuna, loukkaantunut nirppa-nokka nostaa tasa-arvon nimissä metelin siitä, ettei häneltä kysytty muiden petikavereitten nimiä. Hän ilmoittaa peruvansa kihlat, siis antaa rukkaset. Ainakin maanantaihin. Viherpeipot peruvat lupauksensa jättäytyä oppositioon, mutta asettavat ehdot, jotkajopa vihreän Jyrki-boyn on vaikea hyväksyä.
Kun Jyrki-boy rakenteli 112 edustajan tukeen nojaavaa hallitusta, morsiolle riittää 111. Ja sehän syntyisi helposti. Ensin vasurit ja katuvaiset persut mukaan ja aina valmiit KDt ja RKP. Jopa ilman ruåtsalaisia porukalla on enemmistö, tosin vain kahden äänen. Mutta ehkäpä kepulaisetkin saataisi vielä mielensä muuttamaan? Ettei maaseutu unohtuisi? Punamullalla kun on pitkät perinteet.
Kyllä tästä vielä hallitus muodostuu. Mutta minkälainen? Ja milloin?
Kansa on puhunut. Mutta seuraavat neljä vuotta on taas varattu puolueille.
PS.
Olisiko sittenkin ollut tarkoituksenmukaisempaa protestoida pelin politiikkaa vastaan äänestämällä JOKU MUU Eduskuntaan?
PPS.
Mahtaa kabineteissa tänä viikonloppuna taas olla puolueiden piirileikkien mestaruuskilpailut parhaimmillaan.
Impivaaralaisten maalaisten, vaiko voittajien oppositio?
Hallituksesta tulee nykykaavailuilla kuulemma euroliberaalinen kaupunkilaisten hallitus. Tarkoittaako tämä, että oppositiosta väistämättä kuoriutuisi impivaaralaisten maalaisten oppositio? Tuskinpa. Vaiko hävinneiden hallitus? Se kai nyt ainakin on varmaa, ettei maahamme synny nyt voittajien oppositio?Nyt olisi, ainakin teoriassa mahdollista korjata niitä vääristymiä, joita maamme rakenteisiin on vuosikymmenien aikana syntynyt. Kehittämisen painopisteinä voisi toimia esimerkiksi seuraavat alueet:
- Yritteliäisyyden mahdollisuuksien lisääminen
- Kansallisen yhteisöllisyyden ja vastuullisuuden kasvattaminen
- Kansainvälisen asemamme vakiinnuttaminen osana EUta
- Onnistuvan urbanisoitumisen kehittämiseen
- Elinkeino- ja aluetukien olennainen karsiminen
- Kunnallisen itsehallinnon muuttaminen maakunnalliseksi itsehallinnoksi, tavoitteena muiden kuin suorittavassa työssä olevien virkamiesten määrää vähennetään 33% sekä palkkamenoilla että henkilömäärällä tarkasteltuna. 5 vuoden irtisanomissuojata luovutaan.
- Neljän pääkaupunkiseudun kunnan yhdistäminen yhdeksi metropolikunnaksi siten, että muiden kuin suorittavassa työssä olevien virkamiesten määrää vähennetään 33% sekä palkkamenoilla että henkilömäärällä tarkasteltuna. 5 vuoden irtisanomissuojata luovutaan.
- Korkeakoulujen, siis kaikkien yliopistojen, korkeakoulujen ja ammattikorkeakoulujen aloituspaikkojen karsiminen 5% vuodessa, seuraavat 5 vuotta siten, että aloituspaikkoja vähennetään. Opiskelua kehitetään siten, että kaikille yhtenäistä yleisopiskelua seuraa erikoistumisopinot ja sitä mahdollinen tutkijakoulutus. Opintojen jatkamisen kriteerit laaditaan sellaisiksi, että ne vastaavat Suomen yhteiskunnan tarpeita ja kantokykyä. Ammatillista osaamista prioritoidaan.
- Julkisen sektorin rekrytointikriteerien muuttaminen siten, että edellä kuvattu muutos tarjonnan määrässä huomioidaan. Periaatteena vaikkapa 40 opintoviikon karsiminen kustakin virasta.
- Julkinen puoluetuki, sisältäen kaikki julkisen sektorin kontrollissa olevat yksiköt, laitokset, yhteisöt ja yritykset kielletään lailla. Puolueiden rahoitus muutetaan yksityisen, puolueiden johtaman rahaston tehtäväksi. Rahastoon saa lahjoittaa verovapaasti kuka tahansa. Puolueet jakavat varat vuosittain eduskunnassa edustettuina olevien puolueiden saaman äänimäärän suhteessa. Rahaston pesämunaksi siirretään 5 vuoden puoluetukia vastaava rahamäärä, eikä 5 vuoden siirtymäkauden aikana saa jakaa vuosittain kuin enintään ½ vuotuisesta pesämunasta ja koko kerätty vapaaehtoisten lahjitusten määrästä.
- Kansanedustajan edustamisoikeus rajoitetaan kahteen kauteen. Hallituksen jäsen ei voi samalla toimia kansanedustajana eikä kansanedustaja kunnanvaltuutettuna. Varamiehet tilalle koko vaalikauden ajaksi.
- Eduskunnasta riippumattoman perustuslakituomioistuimen perustaminen. Perustuslain noudattamisen valvonta, erityisesti 29§ noudattamisen sanktiointi ja valvonta.
- Puolueiden ”rahamassien” ja suojatyöpaikkoja tarjoavien yhteisöjen (nuorisosäätiöt, vanhuussäätiöt, yleishyödyllinen rakentaminen ja rakennuttaminen, vammaistyö, kansalaisopistot, jne. jne.) varojen konfiskointi ja niitä lähellä olevien yhteisöjen muuttaminen yleishyödyllisiksi siten, että yksittäisten puolueiden ja heitä edustavien puolueiden oma intressi niihin katkaistaan. Päällekäisyydet poistetaan.
- Lakien ja "politiikkojen" vaikuttavuusarviointi on saatava pakolliseksi jo ennenkuin lait säädetään. Liian usein erilaisten alue-, investointi, elinkeino-, innovaatio-, jne. tukien ja alue-, kieli-, maahanmuutto-, korkeakoulu-, jne. politiikkojen toimeenpanon vaikutuksista ja niiden "kilpailutuksesta" ei ole nimeksikään tietoa. Päätöksiä ei saa enää tehdä mutu-perusteilla, kuten meillä on tavattu tehdä.
- Yrittäjyyttä edistetään siten, että alkaville yrittäjille ja nykyisille 1 henkilön yrityksille myönnetään ensimmäiseksi viideksi vuodeksi mahdollisuus ilmoittautua alv-verovelvolliseksi vasta kun vuosittainen liikevaihto ylittää 30.000 euroa. Oikeus on henkilö- ja yhtiökohtainen. Järjestelyn edellytyksenä on sen 5 vuoden aikana yrittäjän, enintään alan ammattilaisen mukainen palkka ja mahdollisten voittovarojen rahastoiminen yhtiön käyttöön.
PS.
Toivottavasti ei jälleen käy jälkikäteen selväksi, että joku tai jotkut tahot ovat vaalituloksen jo etukäteen ostaneet ja, että yksityiskohtainen, orjuuttava hallitusohjelma laaditaan jälleen etujärjestöjen lobbareitten ehdoilla.
PPS.
Eikä unohdeta, ettei uutta hallitusta vielä edes ole.
Mikä mahtoi muuttua?
Miten se oikein meni? "Taivaat repesivät, vuoret vapisivat ja maailmaan syntyi pieni hiiri?"Soini on nyt ilmoittanut persujen jättäytyvän hallitusneuvottelujen ulkopuolelle. Jyrki-boyn Portugali ja euron tukeminen tehtyjen sopimusten mukaisesti oli liikaa. Vai oliko persuryhmän hype noussut jo aivan liian suureksi? No, todennäköisesti saamme ainakin värikkään opposition; keput ja persut käsi kädessä, yhdessä "unohdetun kansan puolesta".
Vähintään vasemmistoliiton tai vihreät kokikset/demarit tarvitsevat. Tai vaikka molemmat? Sillä missään tapauksessa, sen paremmin ruåtsalaisia kuin kristillisiä eivät ennakkoehdot rasita. Ole valmiina, jos pyydetään. Siinä oiva strategia.
Vanha valta jatkaa. Joka tapauksessa. Eikä menossa mikään muutu. Dinosaurukset kun eivät opi.
Mahtaako Soini, tai kuka sitten vallan itselleen persuissa omiikin, pystyä pitämään syntyvän puolueen yhtenäisenä seuraavat 4 vuotta? Tuskin kokonaan. Entäpä Jyrki-boy hallituksensa? Niin luulen. Ceteris paribus.
Vaan siinä se kruksi sitten onkin. On äärimmäisen epätodennäköistä, että olosuhteet säilyisivät edes nykyisellään. Tästä kun mennään vain huonosta vielä huonompaan. Kompromissia kompromissin perään. Vahvan hallituksen voimme jo unohtaa. Ja sitä tarvitsisimme.
PS.
Miten mahtaisivat kaikki puolueet nyt suhtautua, jos protestoijat olisivat malttaneet protestoida ja massiivisen äänivyöryn olisikin saanut JOKU MUU?
Pitäisikö arvata?
Nyt kun sinipuna on löytänyt toisensa, myös viherpeipposet, kristilliset ja RKP löytävät toisensa? Ja kyllähän siitä enemmistö siunautuu.Vaan mikä mahtaa olla hyöty meille taviksille?
Työttömättömät kansanedustajat
Itku pitkästä ilosta? Käveleekö eduskuntaryhmä Soinin yli? Syrjäyttääkö EU Suomen demokratian? Tuhoaako persujen voitto euron? Ensimmäisetkö viimeisiksi ja viimeiset ensimmäisksi? Tutkimattomia ovat politbyrokratiamme tiet.Varsinainen sekasotku onkin saatu synnytettyä kun vaalitulosta yritetään muuttaa hallituspaikoiksi. Se mikä kansalaisille oli selkeä valintatilanne, on nyt muuttunut puolueitten poliittiseksi peliksi. Ja siinä ei tunnetusti edes kansan vaaleissa ilmaisemalla mielipiteellä ole enää merkitystä. Tässä apparaatissa toimivat ihan toiset lait. Kateus, ahneus ja itsekkyys.
Enpä voi kuin uudestaan toivoa, että Puolueet on saatava pois politiikasta. Kuurupiiloa leikitään, kuka milläkin tavalla. Eikä lopullisen ratkaisun laatu selvästikään ainakaan parane siitä, että puoluekoneistot taas pääsevät kansan tahtoa tulkitsemaan. Nykyisellään valitut kansanedustajat vastaavat kansanedustuslaitoksen tuloksesta kansalaisille seuraavissa vaaleissa. Mutta edes nyt, vajaa kuukausi vaalien jälkeen, yksittäisten kansanedustajien mielipiteillä ei enää ole painoa. Painoa on enää puolueilla. Niillä taas ei ole tulosvastuun häivääkään.
Kun KMS osti edellisvaalit ja sen selvittelyä vitkuttivat erityisesti kepu ja kokikset syntyi hallitus, joka toimi kuin rampa ankka toimintansa viimeiset kaksi vuotta. Viimeisen vuoden toimitusministeriö hukkasi lopullisesti kupletin juonen ja kaikki hallituspuolueet kärsivät murskatappion. Nyt vähiten tappiota kärsinyt, mutta suurimmaksi päätyneen puolueen puheenjohtaja tekee sirkustemppuja saavuttaakseen henkilökohtaisen unelmansa, pääministeriyden. Syntyy tunne, että hän ei vain ymmärrä. Ehkäpä ymmärtämättömyyttään niitä temppuja tekeekin?
Jos ei puolueita saada pois politiikasta, ne on saatava tulosvastuuseen. Ja se on tehtävissä siten, että palataan demokratian juurille ja hyväksytään kansalaisten tahdon toteuttaminen yhteiskunnallisen toiminnan lähtökohdaksi. Puoluemonopolista on luovuttava. Se on jo nyt, siis noin sadassa vuodessa, rapauttanut kansan tahdon toteutumisen. Meidän on päästävä pois siitä, että vaalien välillä Eduskunnan on ensin nautittava puoluetoimistojen luottamusta ja sitten, kun ne ovat onnistuneet itselleen sopivimman hallituksen lobbailemaan, Eduskunnan on nautittava hallituksen luottamusta.
Milloinkohan vastavalittu Eduskunta aloittaa varsinaisen työnsä?
Inhimillinen tapa käydä sotaa?
Pari kuukautta sitten YKn turvaneuvosto valtuutti halukkaat sotimaan Muammar Gaddafia vastaan. Tai oikeammin puolustamaan ns. kapinallisia Gaddafin hyökkäykseltä. Ja NATO lähti leikkiin. Sitä on nyt jatkunut kohta kaksi kuukautta. Taisteluja on käyty Saharassa varmaan yhtä suurella intohimolla kuin Rommel aikoinaan. Kuitenkin NATO ampuu ja pommittaa Gaddafin joukkoja. Gaddafin joukot ampuvat ja pommittavat kaikkia ja ns. kapinalliset Gaddafia. Sodankäyntiä vaikeutetulla asteikolla?Tappioita ei liene vielä laskettu? Mutta sisällissodat ovat verisiä, kuten kokemuksesta tiedämme. Tuhansia vai kymmeniä tuhansia vai peräti satoja tuhansia? Tästäkö uusi demokratian vientibrandi?
Lähdettäisikö seuraavaksi vientimatkalle Syyriaan?
Tuomiopäivän sekoilua?
Osama Bin Ladenin tappaminen , Euron ja EUn
pelastaminen ja Suomen hallitusneuvottelut, kaikki samalla viivalla.0 0 0
. . . Kaikissa piiri pieni pyörii ja yrittää siinä ohessa osoittaa
ulkopuolisille tavisten massoille, että juuri he ovat niitä vastuullisia
poliittisia päätöksentekijöitä. Kaikissa kolmessa tapauksessa on myös
selvästi käynyt ilmi, että vastuullisuudesta ei ole puhettakaan. Oma ja
oman porukan etu ovat pelin säännöt. Muulla ei ole väliä.
Barak Obaman uudelleenvalinta
tuntuu vaativan Lännen Lain hyväksymistä? Globaalisti. Lisäksi
tappamista seuranneiden erisisältöiset lausunnot näkemästään, panevat epäilemään läsnä olleiden arviointi-, jopa havainnointikykyä.
Ristiriitaisilla ja toisensa kumoavilla kuvauksilla tapahtuneesta ja
kyvyttömyydellä hallita niinkin yksinkertaista asiaa kuin tapahtuneesta
tiedottaminen, on jo nyt rapauttanut uskon ainakin siihen, että USAta
johtaisivat niin ammatillisesti kuin eettisesti pätevät ihmiset, joiden
toimintaa ohjaisivat inhimilliset periaatteet. Sen kieltämättä osoitti
jo ensimmäinen valokuva, jossa lynkkausjoukkio katseli
aikaansaannoksiaan.
EUssa on 27 jäsentä, euro-alueessa 17. Meneillään
oleva kriisi koskee niitä kaikkia. Päätöksiä tuntuvat tekevän lähinnä
kolme suurinta: Saksa, Ranska ja Iso Britannia, mitä nyt eilen
ilmeisesti Espanjakin otettiin mukaan. Solidaarisen yhteisvastuun ja
demokraattisen päätöksenteon osoitus? Koko prosessista on rakentunut
näiden valtioiden ja Espanjan pankkien pelastusoperaatio. Ja vielä
siten, että laskun maksuun osallistuvat epäsuhteisesti muut EU ja
euromaat. Pitkittyessään prosessi jatkuvasti mutkistuu, mutta
alkuperäistä pienempien EU-maiden kannalta epäoikeudenmukaista
ratkaisuaan eivät muuta sen paremmin Angela Merkel, Nikolas Sarkozy kuin David Cameron. Miksi? Uskovatko he todella voivansa pakkosyöttää ratkaisunsa meille muille? Jatkuvasti?
Kansa protestoi Suomen Eduskuntavaaleissa persut keskeiseksi hallituspuolue vaihtoehdoksi. Suurimman puolueen puheenjohtaja Jyrki Katainen
näyttää olevan valmis kääntämään maat ja taivaan ja panemaan vielä
säilyneen parlamentaarisen demokratian ja omankin arvonsa rippeetkin
ylösalaisin pitääkseen huolta siitä, että persut pääsevät mukaan
hallitukseen. Itse hän on kynnyskysymykseksi nostanut puolueiden kannan
EUn Portugal-pakettiin. Jos persut eivät siihen suostu jommankumman
olisi syytä väistyä? Ei vastakkaisten tavoitteiden toteuttamiseen mikään
hallitus pysty. Ei ainakaan saman aikaisesti. Ei edes Suomessa.
Olisiko niin, että olemme nyt kehittäneet
edustuksellisen demokratian tasolle, jolla se ei enää toimi kansalaisten
yleisten ja yhteisten asioiden tehokkaana hoitajana? Vastaus taitaa
olla: KYLLÄ. Puoluepolitiikasta on tullut leimallisesti valtapolitiikkaa
ja eduntavoittelua. Olisiko silti vielä aikaa, edes mahdollista
kehittää politiikkaa takaisin lähtökohtiinsa? Sillä meidän tavisten
kannalta se on edelleen vähiten huono kaikista kehittämistämme
hallintovaihtoehdoista.
Mitä Mari ja Jyrki ovat Brysselissä sopineet? Ja kenen nimissä?
Joillakin on tavattoman suuri tarve päästä Kaliffiksi. Jos ei se onnistu tavanomaisin keinoin, sen on onnistuttava muuten. Muuhun johtopäätökseen ei voi tulla, kun hallitustunnustelijan venkoiluja seuraa.Vaikka olenkin sitä mieltä, että taloudellisesti kyse on "pikkuasiasta" ( jos kaikki menee hyvin) ei voi kuin ihmetellä minkälaisiin, jälleen suorastaan demokratiaa halveksittaviin menettelyihin puolueet, tässä tapauksessa kokikset, ovat valmiita turvautumaan toteuttaakseen haaveensa ja unelmansa. Ja tämä siitä huolimatta, mitä kansalaiset aivan ilmeisesti ovat äänestäessään tarkoittaneet.
KMS jupakasta kokikset selvisivät, kuin ihmeen kaupalla äärimmäisen pienin vaurioin. Varsinkin, kun ottaa huomioon heidän edustajien vastaanottamien vaalirahojen määrän ja passiivisuuden yksityiskohtaisten ilmoitusten jättämisessä. Samoin, kun ajattelee siinä yhteydessä voimakkaasti esille nousseita kokiksia varsinkin suhteessa kepuleihin, he ovat hyvin kilpailleet ykköspaikasta. Mutta huomattavasti huonommin on loka tarttunut. Niin kokiksiin yleensä kuin Jyrki-boyhin erityisesti.
Nyt alkavat venkoilut tulla sietokyvyn rajoille. Hallitustunnustelijan olisi korkea aika yksityiskohtaisesti kertoa kansalaisille mitä Brysselissä on sovittu, ja mihin edellinen hallitus tai sen edustajat tai heidän edustamansa puolueet ovat sitoutuneet. Muutenhan seurauksena on uusi "vaalirahajupakka" ennen kuin edes uutta hallitusta on saatu kasaan. Ja sen seurauksena taas, nyt 4 vuoden odottelu, ennen kuin mitään voidaan omille asioillemme tehdä.
Vai vastuullisia puolueita?
Kansainvaellukset eivät ole alkaneet. Ne ovat menossa. Olleet jo pitkään.
Eikä niitä voi estää sen paremmin lakeja ja asetuksia kiristämällä kuin muureja rakentamalla, veneitä upottamalla tai ulos kärräämällä, tavalla millä tahansa. Kirjoitin aiheesta mm. 31.03.2009 otsikolla Festung Europa.
”Siirtolaisia kuljettanut laiva upposi
Libyan edustalla” kertoo uutinen Hesarissa 31.3. Yksi palsta,
parikymmentä senttiä. Yli 200 siirtolaisista, oikeastaan kai pitäisi
puhua laittomista maahanmuuttajista kuoli. He olivat pyrkimässä
Euroopan Unionin alueelle ilmeisesti työtä tekemään. So what? Pysykööt
Afrikassa. Eikö?
Muutaman viime vuoden aikana moisia uutisista on tullut aivan liian usein. Siksi niihin ei enää kiinnitä huomiota. Niistä on tullut pikku juttuja. Yksin Italian rannikolle saapui viime vuonna lähes 37 000 laitonta maahan pyrkijää.
Enimmät tragediat on kuitenkin kuultu Atlannilta. Siellä kohteena ovat Kanarian saaret. Tai sitten manner-Espanja. Eikä kyse sieläkään ole ollut turistimatkoista. Vuotava avonainen moottori- tai soutuvene, kymmenillä ihmisillä täyteen pakattu. Tai repaleinen vuotava kumivene. Mukana ehkä oli vettä ainakin ensimmäiseksi päiväksi? Miehiä, naisia ja lapsia.
Kuinkakohan kauan me pystymme ylläpitämään Euroopan linnoitusta hunnien laumoja vastaan? Onko meillä siihen oikeus? Onko se oikein?
Sen jälkeen ovat, edellisten lisäksi matkalle Eurooppaan lähteneet
ainakin tunisialaiset, libyalaiset ja kynnelle kykenevät syyrialaiset.
Varmasti joukkoon mahtuu myös algeerialaisia, marokkolaisia,
epyptiläinen... ja mitä niitä muita sieltä Afrikasta ja Arabiasta
löytyy. Ja miksi?Muutaman viime vuoden aikana moisia uutisista on tullut aivan liian usein. Siksi niihin ei enää kiinnitä huomiota. Niistä on tullut pikku juttuja. Yksin Italian rannikolle saapui viime vuonna lähes 37 000 laitonta maahan pyrkijää.
Enimmät tragediat on kuitenkin kuultu Atlannilta. Siellä kohteena ovat Kanarian saaret. Tai sitten manner-Espanja. Eikä kyse sieläkään ole ollut turistimatkoista. Vuotava avonainen moottori- tai soutuvene, kymmenillä ihmisillä täyteen pakattu. Tai repaleinen vuotava kumivene. Mukana ehkä oli vettä ainakin ensimmäiseksi päiväksi? Miehiä, naisia ja lapsia.
Kuinkakohan kauan me pystymme ylläpitämään Euroopan linnoitusta hunnien laumoja vastaan? Onko meillä siihen oikeus? Onko se oikein?
Ilmeisesti he vielä pitävät Eurooppaa omana Elodradonaan paratiisina, jossa maito ja hunaja virtaavat? Eivät ole vielä kuulleet, että Eurooppa on hyvää vauhtia ajatumassa epäsopuun ja sen seurauksen konkurssiin? Heihin asti ei vielä ole valunut tietoisuus siitä, että maailmanjärjestys on muuttunut? Nyt hyvinvoinnin aurinko nousee taas Idästä. Sieltä, missä ihmisten valtaosa, siis köyhät kuluttajat ovat. Siis ne, joilla pitäisi olla edes oikeus tavoitella ns. länsimaista elämän tai vaikka elämisen tasoa.
Mitä mahdollisuuksia meillä eurooppalaisilla olisi yrittää suunnata kansainvaellukset sinne missä mahdollisuudetkin ovat? Siis minne tahansa muualle kuin tänne.
Ben suomalaisten kansallisen yhteistunnon asialla
Va. Eduskunnan puhemies (miten ihmeessä mahtavat toimia, jos Jurki-boysta ei leipoudu pääministeriä) aloitti tilapäiseksi arvioidun pestinsä räväkästi."Suurten yritysten johtajien tulot, erorahat ja eläkkeet ovat kohonneet aivan omiin, suomalaiselle yhteiskunnalle aiemmin vieraisiin sfääreihin. Näiden miesten, yleensä kyse on juuri miehistä, pelkkä peruspalkka on jo järjestään reilusti – yleensä moninkertaisesti – suurempi kuin esimerkiksi Suomen pääministerin palkka. Sen lisäksi he vaativat itselleen ja käytännössä päättävät toinen toisilleen sellaisia optioita, osakepalkkioita ja muita niin sanottuja kannustimia, joilla ei ole mitään tekemistä maltin, kohtuuden tai oikeudenmukaisuuden kanssa. Amerikasta omaksutuilla opeilla perustellaan, että suurikaan palkka tavanomaisilla bonuksilla ei riitä kannustamaan täysimääräisesti työntekoon tai sitouttamaan vahvasti omaan työhönsä.
Kaiken kaikkiaan uskon, että perinteinen suomalainen kohtuuden yhteiskunta on kaikkien suomalaisten – myös kaikkein suurituloisimpien - yhteinen etu."
Ja eilisessä A-studiossa hän jatkaa Ristiretkeään:
"Uusi hallitus voi ja sen tulisi kutsua keskeiset suomalaiset omistajatahot, eli yhtäältä valtion ja toisaalta työeläkeyhtiöt ja ehkä jotkut suurimmat rahastot, säätiöt saman pöydän ääreen, missä pyrittäisiin sopimaan siitä, että pahimmista ylilyönneistä pyritään pääsemään eroon, Zyskowicz ehdottaa. On täysin mahdollista, että tällaisen pöydän ääressä esimerkiksi sovittaisiin, että luovutaan Suomessa optioista kokonaan, ellei ole jotain aivan erityisen painavaa, poikkeuksellista syytä jonkun yhtiön tai henkilön kohdalla, Zyskowicz huomauttaa"
Eikä perusteluissakaan ole moitteen sijaa:
"Joku voisi kysyä, kuinka vaikeaa hommaa on olla suuren työeläkeyhtiön toimitusjohtaja, jos sen rinnalla pystyy toimimaan vielä kolmen pörssiyhtiön hallituksessa. Vai onko se hallitustyöskentely niin vähän vaativaa? Ja jos se on niin vähän vaativaa, miksi siitä maksetaan aivan älyttömästi?
Lailla päätetään maksusta, ja työeläkeyhtiöiden kilpailu keskenään on käytännössä hyvin vähäistä, jos ei laillisin keinoin jopa olematonta"
Toivottavasti Ben vie Ristiretkensä voitolliseen päätökseen, eikä hänestä tule Sancho Panzaa. Tuollaisia mielipiteitä omaava kansanedustaja on kunniaksi mille maalle tahansa. Sääli, että migreeni kuulemma estää va. toimen muodostumisen vakinaiseksi.
Maailmako on tänään turvallisempi paikka?
Ote Osama Bin Ladenin tappamista koskevista uutisotsikoista juuri nyt omalla iGoogle Firefox sivulla.0 0 0 . . .
Maailmalla pelätään terroristien kostoa
Surmatun Bin Ladenin henkilöllisyys varmistettiin DNA-kokeella
Stubb: Maailma on astetta turvallisempi paikka
Uutiset Osama Bin Ladenin kuolemasta hetki hetkeltä
Osakekurssit nousivat Osaman surman jälkeen
World 'safer' without Bin Laden
Al-Qaeda's remaining leaders
Joy and fear in US
Twitter user unknowingly reported bin Laden attack
What's next for al Qaeda?
Death of bin Laden brings healing to old wounds
Osama bin Ladenin kuolemalla viritetään hakukoneansoja
Uskommeko todella moiseen? En ainakaan minä oikein
jaksa uskoa, että Obaman tai talebanien opetuslapset heittäytyisivät
maahan ja, meidän mieliksemme, ripottelisivat tuhkaa päällensä. Itse
asiassa jenkit taisivat juuri luoda uuden marttyyrin
ääri-islamisteille.
Osama Bin Laden in memoriam
Kosto on harvoin oikeudenmukaisuutta mukanaan tuova toimenpide. 0 0 0 . . .Ja Barakin sanoin taistelu terrorismia vastaan jatkuu. Edes ristiretkillä, eikä varsinkaan niillä, terrorismia saada lopetettua eikä oikeudenmukaisuutta toteutettua. Tarkoittaako muistopuhe vakuutusta sotatilan jatkamisesta tästä iäisyyteen? Terrorismi on sana sanojan huulilla.
Eikö parempi tulos olisi sittenkin saavutettavissa yrityksillä tulla toimeen toistemme kanssa?
PS.
Vai olisiko sittenkin ollut vain enneltaehkäisevä toimenpide?
Hätäillen tulee vain kusipäitä kakaroita
Eikä toteamus todellakaan liity Vappuaaton yön kylmyyteen.Hallitustunnustelija J.Katainen on useampaan otteeseen kertonut, että lähipäivinä on pakko päättää Suomen kannasta EUn Portugalin tukitoimiin. Ja siitä päätellen, miten hän ja edellinen päämimisteri M. Kiviniemi ovat julkisuudessa asiaa käsitelleet on ilmeistä, että heidän mielestään Suomen pitäisi sovinnolla sopeutua Saksan, Ranskan ja Ison Britannian sille varaamaan rooliin. Kaksinkertaistaa takausvastuunsa 8 miljardista 16 miljardiin.
Tällainen asiaa sivusta seuraava voisi jopa luulla heidän jo lupautuneet "hoitamaan" asian, jos heistä riippuu. Virallinen päätös on kuitenkin meillä tehtävä Eduskunnassa, eikä se välttämättä pidä tarkoituksenmukaisena hoitaa asiaa heidän ehdottamallaan tavalla. Tätä ennaltaehkäisemään J.Katainen lienee liittänyt kysymyksiinsä eduskuntaryhmille viimeisen:
c) Oletteko valmiit hyväksymään Suomen jo tekemien sitoumuksien loppuunsaattamisen euroalueen sekä Suomen vakauden, talouskasvun ja työllisyyden turvaamiseksi?
Mitä sopimuksia Suomi on jo tehnyt? Näissä leikeissä
ei entisen pääministerin ja valtionvarainministerin sana paljoa paina,
varsinkaan kun kumpikin on kärsinyt tappion ja juuri täysin vastakkainen
kanta on käydyissä Eduskuntavaaleissa voittanut. Tässäkö uuden
"kansalaisurotyön" paikka? (Saattaisiko peräti olla niin, että Kataisen
pääministeriys kaatuukin juuri tähän kysymykseen?)On kuitenkin muistettava, että kannanotollamme tuskin on kovasti vaikutusta EUn päätökseen. Eniten se saattaa vaikutta meihin itseemme ja yhteistyöhömme EUn jäsenvaltioiden kanssa. Pahimmillaan meille jää käteen Musta Pekka ja tunnemme ainakin kukkarossamme seuraavan kerran EU-tukia ja jäsenmaksuja määrättäessä. Siis jos hyvin käy, eikä sen paremmin euro kuin EUkaan tähän päätökseen kaadu. Ja tuskinpa.
Mutta kansallisvaltion täytyy ajatella myös itseään. Ja varsinkin silloin kun ne paperit joihin sen edellytetään nimensä panevan ovat perusteiltaan kyseenalaisia. Sillä Musta Pekka voi olla muodoltaa myös toisenlainen: taatut valtiot ajautuvat konkurssiin, takaukset tulevat maksuun, pääomapanos pysyvään järjestelyyn menetetään ja euro valuuttana purkautuu. Olen aiheesta muutamankin yksityiskohtaisemman artikkelin kirjoittanut. Viimeksi tämän kuukauden aikana:
http://hakki47.blogit.kauppalehti.fi/blog/23513/timo-vie-ja-muut-vikisee-mukaanluettuna-jyrki-boy-ja-jutta
http://hakki47.blogit.kauppalehti.fi/blog/23491/johan-pomppas
http://hakki47.blogit.kauppalehti.fi/blog/23431/pilkotaan-ensin-pankit-ja-finanssitalot
http://hakki47.blogit.kauppalehti.fi/blog/23188/pankkeja-ja-poliitikkoja-on-taas-turvattu
http://hakki47.blogit.kauppalehti.fi/blog/23113/ahneuden-edistaminen-kannattaa
http://hakki47.blogit.kauppalehti.fi/blog/23077/vain-numeroita-paperilla
Ja nyt sitten tulevat esille tiedot 16 suuren kansainväliseen
pankkiin kohdistuvista rikosepäilyistä (enkä todellakaan löydä nyt
linkkiä) juuri sillä alueella, joilla ne ovat mahdollisesti yrittäneet
pienentää maariskejään. Samalla EU alueen inflaatio on kovassa kasvussa ja työttömyys säilyy korkealla tasollaan,
ellei syvene sekin. Yhdessä ikääntyvän ja teollisuudeltaan taantuvan
Euroopan kanssa, en voi tulla kuin yhteen johtopäätökseen.Suomen ei pidä hyväksyä nyt olevaa esitystä Portugalin pelastamiseksi. Eikä edes vain siksi, että me edelleen säilyisimme EUn mallioppilaana. Vaan siksi, että hinta on meille liian suuri. Kun Saksan, Ranskan ja Ison Britannian pankit ovat myöntäneet eri valtioille (ehkä Suomi mukaan lukien) luottoja, joita ei olisi pitänyt myöntää, näiden maiden pankkien ongelma on ensisijassa ihan heidän omansa ja toissijaisesti niiden valtioiden ongelma, jossa he toimivat. Valtioiden ongelma puutteellisen lainsäädännön ja valvonnan johdosta. Hoitakoot he vaikka ihan itse omat pankkikriisinsä ja -tukensa. Niin ovat muutkin saaneet tehdä.
En tarkoita, että Portugali olisi jätettävä omillaan toimeen tulemaan. Mutta sen rahoitustarpeet ovat hoidettavissa ilman, että Suomi kaksinkertaistaa nykyiset sitoumuksensa. Jos Saksa, Ranska ja Iso Britannia (jotka edustavat noin 40+ % EU väestöstä) eivät suostu vastaamaan pankkiensa virheellisistä rahoituspäätöksistä edes siihen pisteeseen, mihin ne ovat ylilainoittaneet PIIGS maita, ei ongelmaa voi siirtää myöskään valtiolle, joka edustaa 1 prosenttia EUsta.
Nyt on sekä kansallisesti että EU-lähtöisesti KORKEINTAAN hitaan kiiruhtamisen paikka. Olisi nimittäin korkea aika jonkun rauhassa miettiä mihin tämä kaikki voi johtaa. Aivan ilmeisesti siihen ei ole Suomen puolueiden nokkahenkilöistä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti